#35 Se tio filmklassiker

1 - Borta med vinden (1939) - Tro det eller ej, men jag satt och sträcktittade mig igenom precis hela filmen. Alla de fyra timmarna i ett svep. Gaaanska så lång film om jag får säga det själv. Vid flertalet tillfällen hade jag lust att bara slå till Scharlett så irriterad jag var på henne, men i övrigt var filmen rätt så bra. Massor med fakta om hur det var i Amerika under och efter kriget.
2 - Forrest Gump (1994) - Förmodligen fjärde eller femte gången jag ser den här. Men den är ju så bra!
3 - The wizard of Oz (1939 ) - Självklart känner jag till filmen och hela handlingen och kan de flesta låtarna. Och med tanke på hur mycket jag älskar uppföljaren "Wicked the musical" så är det faktiskt konstigt att jag aldrig sett Trollkarlen från Oz innan. Men nu så. Den var precis som väntat. Kassa specialeffekter och överdramatiska skådespelare, men helt klart en klassiker som bara måste ses.
4 - Sagan om Ringen trilogin (2001-2003) - Har spenderat samanlagt över tio timmar på att följa Frodo och Sams resa för att förstöra härskarringen. Ettan var helt klart den bästa utav de tre. I tvåan segade träden ner filmen rejält och trean hade allt för långdraget slut för min smak. Men helt klart tre jättefina filmer.
5 - Ferris Bueller's day off (1986) - Amerikanarna blev helt chockade att jag inte sett denna "klassiker". Självklart tvingades jag se den och självklart förstår jag hypen på 80-talet. Killen lever alla ungdomars dröm och kommer undan med det. Kanske inte den bästa film jag sett men helt klart sevärd.
6 - Avatar (2009) - En nyare klassiker. Superfin film med ett bra budskap (o jag som inte ens gillar filmer med budskap) och otroligt fantasiväckande landskap. Andra gången jag sett den och den är helt klart värd att lägga tre timmar på.
7 - Djungelboken (1967) - Disneys gamla tecknade originalversion, på engelska dessutom. Tröttnar aldrig. Dessutom går man och sjunger på låtarna i flera dagar efteråt.
8 - Star Wars (1977) - Alla sex filmerna. Inte i ett svep, men i alla fall. Riktiga klassiker som jag sett flera gånger om. De är så detaljrika att man hittar nya grejer varje gång.
9 - Superman the movie (1978) - En riktig nostalgifilm. Kassa specialeffekter, överdrivna ljudeffekter, inga höjdarskådespelare precis. Allt som behövs i en klassisk gammal film. Ändå kan man inte sluta att titta.
10 - Quantum of Solance (2008) - James Bond film nummer femhundra eller något. Är faktiskt inte så förtjust i Daniel Craig i rollen som Bond. Han är så fruktansvärt uttryckslös. Men filmen i sig är helt okej.
 
 
(Läs hela listan här)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback